Unii oameni cred ca daca rezolva cateva sute de chestionare auto sunt pregatiti pentru partea teoretica a examenului auto. Exista persoane care abia daca deschid manualul de Legislatie, dar care totusi au incredere in ei gratie chestionarelor. Dar cat de relevante sunt acestea? Si oare ne putem baza pe ele pentru a devein buni cunoscatori ai legislatiei?
Putem inlocui manualul de Legislatie cu chestionare auto?
Sunt foarte multi care se bazeaza atunci cand invata pentru examenul auto pe zeci, poate chiar sute de chestionare auto, incercand sa rezolve cat mai multe in cat mai scurt timp, dar oare sunt chiar atat de utile? Daca stam sa analizam principiul potrivit caruia practica este mult mai importanta decat teoria, atunci chestionarele auto ar trebui sa fie relevante si cea mai eficienta metoda de pregatire. Insa, in realitate, situatia este putin mai dificila.
Sa stam sa facem sute de chestionare pana ghicim raspunsurile corecte, invatand astfel semnele de circulatie, regulile si notiunile de mecanica? Sau sa ne petrecem macar o zi rasfoind manualul de Legislatie si incercand sa intelegem cu adevarat regulile? Ce de-a doua variant este cea mai sigura totusi. In chestionarele online, chiar daca acestea sunt furnizate direct de catre persoanele autorizate, se pot strecura greseli sau intrebari capcana care ne pot induce in eroare si ne pot deruta daca nu avem totusi o baza teoretica. Exista si oameni care sunt deja acomodati cu semnele de circulatie, regulile si mecanica din experiente anterioare sau de la o posibila cunostinta cu experienta. Atunci, chestionarele auto sunt mai utile decat teoria din carti, acestea ajutand la fundamentarea notiunilor.
Pe de alta parte, chestionarele auto rezolvate perfect nu ne fac soferi buni. Este inutil sa cunoastem teoria, caci chestionarele intra in categoria evaluarilor teoretice, daca in momentul in care intram cu masina in trafic nu avem atentia necesara, rabdarea si respectul pentru ceilalti participanti la trafic. Degeaba ne spune teoria ca pietonul trebuie sa semnalizeze faptul ca vrea sa traverseze pe trecerile nesemaforizate, daca in practica nu avem atentia sporita pentru a-l vedea aruncandu-se pe trecere sau alergand prin locuri nepermise, viteza de reactie si nu ne putem stapani corect automobilul pentru a evita o tragedie. Degeaba exista limite de viteza in teorie daca in practica nu putem stapani masina, n-o putem simti si nici nu acordam atentie acului vitezometrului. Sunt multe lucruri care in realitate nu se potrivesc neaparat cu teoria, asa ca, un sofer bun nu este neaparat un sofer as in teorie, ci unul care stie sa stapaneasca masina pe carosabil.
Este foarte important sa combinam teoria din carti cu practica din chestionare auto si cu lectiile propriu-zise de conducere. Nu ne putem baza in totalitate pe una dintre ele pentru ca neprevazutul in trafic ne poate juca feste si putem intalni situatii care-n teorie nu sunt explicate, dar la care trebuie sa reactionam in secunde. Un sofer bun cunoaste regulile si normele, dar stapaneste foarte bine si incalcarea lor, fara incidente si fara sa perturbe ceilalti participant la trafic.